Štampa

eTwinning je internet portal koji je namenjen zaposlenima u obrazovanju i omogućava im povezivanje sa kolegama širom Evrope, kako bi (između ostalog) sa svojim učenicima pokrenuli različite zajedničke virtuelne projekte i time obogatili nastavu, ali i razvili mnoštvo učeničkih i ličnih kompetencija. Jedan od takvih projekata bio je i međunarodni projekat „MATE – MATHS ACROSS THE EUROPE“ koji je realizovan 2017/2018. godine. Ovaj projekat je nagrađen Evropskom oznakom kvaliteta, a samo je jedan u nizu projekata na kojima su nastavnici iz Čačka, Novog Pazara i Balša u Rumuniji uspešno sarađivali.

3

Ostale fotografije možete videti ovde.

Inspirisan ovim viruelnim projektom, nastao je istoimeni projekat koji je  okupio četiri škole iz Rumunije i dve škole iz Srbije.

Škole iz Rumunije koje su učestvovale u ovom projektu su:

  1. Theoretical High School “Mihai Viteazul”, Caracal
  2. Theoretical High School“Ionita Asan”, Caracal
  3. Technological High School No 1, Balş
  4. Theoretical High School “Petre Pandrea”, Balş

Škole iz Srbije koje su učestvovale na ovom projektu su:

  1. OŠ “Dr Dragiša Mišović”, Čačak
  2. OŠ “Jovan Jovanović Zmaj”, Novi Pazar

Neki od glavnih ciljeva ovog projekta su:

Projekat se realizuje tokom školske 2019/20. godine kroz nekoliko aktivnosti u kojima su  uključeni nastavnici matematike i direktori svih škola učesnica.

Prva aktivnost bila je studijska poseta Rumuniji, odnosno školama iz Karakala i Balša. Predstavnice OŠ „Dr Dragiša Mišović“ iz Čačka bile su nastavnice matematike Tanja Petrović i Jelena Kenić koje su sa kolegama iz OŠ „Jovan Jovanović Zmaj“ iz Novog Pazara posetile četiri škole u Rumuniji i upoznale se sa obrazovnim sistemom Rumunije.

Grad Balš u okrugu Olt ima  malo više od 18 000 stanovnika (4 puta manje nego Čačak) i udaljen jnje oko  620 kilometara od Novog Pazara, odnosno 490 kilometara od Čačka.

Tokom prvog dana je tim iz Srbije imao priliku da poseti dve škole u Karakalu, gradu udaljenom  oko 40 kilometara od Balša.

Theoretical High School “Mihai Viteazul”, iako stara tek oko 30-tak godina, pohvalila se izvanrednim rezultatima koje učenici ove škole postižu na svim poljima. Predstavnici škole, učenici i predstavnici lokalnih medija priredili su nam nezaboravan doček.

Nakon dobrodošlice, učenici IH, H, HI i HII razreda su nam na savršenom engleskom jeziku predstavili plan i program matematike u okviru srednjoškolskog obrazovanja. Prve dve godine srednje škole u Rumuniji su obavezne, Neki od smerova imaju čak šest časova stranog jezika i pet časova matematike u toku radne nedelje. Jedna od prisutnih učenica bila je učesnica brojnih takmičenja iz oblasti fizike, astronomije i astrofizike, a uspehe je postizala i na državnom i na međunarodnom nivou.

Rečenica koja nas je dočekala u svakoj od škola koju smo posetili glasila je: "Matematika je prvi strani jezik!".

Posetili smo, na kratko, časove biologije, hemije, informatike i fizike. Učenici sede u klupi po troje, a gotovo svaki kabinet ima projektor. Škola nema stomatologa, ali u školi postoji ordinacija prve pomoći. Deo školskog dvorišta podeljen je na polja u obliku pravougaonika koji su obeleženi rimskim brojevima, a koji se koriste prilikom izvođenja vežbi za zažštitu u slučaju požara, zemljotresa i sl.

Druga škola koju smo posetili Theoretical High School“Ionita Asan”, takođe u Karakalu, jedna je od najstarijih škola u Rumuniji.

Ova škola je stara oko 130 godina, što se može videti samim ulaskom u zgradu. Školu pohađaju  učenici od nulog do dvanaestog razreda, a u okviru škole se nalazi i dom za učenike.

Sa planom i programom matematike u osnovnoj školi su nas upoznali nešto mlađi učenici. Primetili smo da se plan i program matematike u našim zemljama ne razlikuje mnogo, osim što za razliku od naših učenika koji Pitagorinu teoremu uče u sedmom razredu, učenici u Rumuniji se sa ovom teoremom susreću u šestom, a detaljnije je proučavaju u sedmom razredu.

Školska biblioteka poseduje jako stare i vredne knjige, a neke od njih datiraju čak iz 1700. godine.

U okviru školske zgrade se nalazi i galerija u kojoj se čuvaju dela poznatog Rumunskog slikara, koja je on poklanjao školi.

Iako stara, škola se može pohvaliti svojom raskošnom svečanom salom i moderno uređenim kabinetima.

U hodnicima, pored brojnih obeležja narodne tradicije, škola ponosno ističe i svoje učešće u Erazmus+ programu.

Posetili smo pozorište u Karakalu čija je izgradnja počela 1896. godine, a trajala je pet godina. Narodno pozorište je sagrađeno zbog izražene potrebe stanovnika Karakala za kulturom. Pozorište ima svoju pozorišnu amatersku trupu a za vreme naše posete u toku je bila proba sa najmlađim članovima.

Drugi dan je bio posvećen školama u Balšu. Tokom oba dana je sa nama bila i inspektorka za matematiku koja je zadužena za Inspektorat u celom okrugu Olt. Pored obaveza koje ima kao inspektor, ona radi i u prvoj od škola koje smo posetili, kao profesor matematike  u četiri odeljenja.

U zavisnosti od veličine škole, svaki direktor  ima  jedog ili dva pomoćnika, a svako od njih ima svoju zasebnu kancelariju.

Prva od škola koju smo posetili u Balšu bila je Technological High School No 1.

Sve učionice su pokrivene kamerama koje su postavljene zbog završnog ispita, nakon čega su ostale u svakodnevnoj upotrebi.

Ova škola se ponosi velikim brojem projekata, kako nacionalnih, tako i međunarodnih, a dobili smo i ponudu da kreiramo zajednički kviz iz oblastii matematike, fizike i hemije koji je tradicionalan u ovoj školi.

Konačno, četvrta škola koju smo posetili i zvanično naš domaćin, bila je Theoretical High School “Petre Pandrea”.

Za razliku od prethodnih, u okviru ove škole postoji i produženi boravak.

Škola se trudi da isprati evropske trendove, učestvuje u različitim eTwinning i Erazmus+ projektima. Poseban deo u holu je posvećen ovim projektima, a ceo zid je posvećen jednom od naših zajedničkih projekata „Put Your Math Glasses On!“, za koji su i nastavnice Tanja Petrović i Jelena Kenić nagrađene Evropskom oznakom kvaliteta.

Pored kolega koje su nas dočekale, društvo su nam pravila i tri učenika završnog razreda srednje škole koji su nas očarali svojom zrelošću, razmišljenjem i savršenim znanjem engleskog jezika. Svo troje su izvrsni matematičari i učesnici mnogih državnih i međunarodnih takmičenja iz fizike, matematike i astronomije.

Dnevnici su drugačiji od naših. Pored imena svakog učenika se upisuju izostanci, zaokruženi ukoliko je odsustvo opravdano. Ocene su od 1 do 10.

U posebnim dnevnicima se upisuju nastavne jedinice bez tipova časova. Ovaj dnevnik je zajednički za celu školu pa se ne nosi na čas. Elektronski dnevnici u Rumuniji još uvek ne postoje.

Poseta ovoj školi bila je poslednja aktivnost u prvoj fazi projekta, koja je za sve učesnike projekta bila naprocenjivo iskustvo.

U okviru drugog dela projekta, u maju 2020. godine, OŠ „Dr Dragiša Mišović“ će ugostiti kolege iz Rumunije i Novog Pazara, čime ćemo imati priliku da pokažemo primere svoje dobre prakse i nastavimo ovu dragocenu razmenu znanja i iskustva.

Koautori i učesnici projekta:

Tanja Petrović, nastavnik matematike

Jelena Kenić, nastavnik matematike